Skolverket har i uppdrag från regeringen tagit fram ett nytt förslag på Digitaliseringsstrategi för skolväsendet som ska gälla från 2023-2027. Strategin är nu ute på en andra remissrunda där bland annat Upplands Väsby kommun genom Sambruk fått möjlighet att yttra sig om innehållet.
Parallellt med detta arbete pågår även en revision av kommunens egen digitaliseringsstrategi som förväntas bli klar under hösten 2023.
Ledningsgruppen på utbildningskontoret har gett den digitala ledningsgruppen i uppdrag att ta fram en egen digitaliseringsstrategi för skolorna i Upplands Väsby kommun som har den nationella digitaliseringsstrategin för skolväsendet som grund likväl som den kommande reviderade strategin för kommunen i stort (se förslag på ny digital strategi för kommunen och utbildningskontorets svar på remissmissiv för densamma till höger).
Det lokala arbetet fortgår även om det finns indikationer på att den nationella digitaliseringsstrategin för skolväsendet kommer att både försenas och förändras i sitt innehåll.
Initiativet kommer även att kopplas ihop med den nya Digital strategi för Upplands Väsby kommun 2024-2030 där arbete för digital mognad och svenskt ramverk för digital samverkan kommer att påverka även skolan liksom de tre föreslagna målområden för ökad nyttorealisering (se nedan).
Syftet med strategin är att ta ett rejält kliv framåt genom att peka ut riktning och prioritet för skolans digitaliseringsarbete de kommande åren.
Arbetet med att mejsla fram en digitaliseringsstrategi sker i nära samarbete och förankring med skolledare och pedagoger med en bred representation avseende skolenheter, ämnen och stadier.
Utifrån riktning och direktiv i den kommungemensamma digitaliseringsstrategin ska sedan varje skolenhet utforma egna lokala digitaliseringsplaner utifrån sina lokala förutsättningar och behov. Digitaliseringsplanen ska fungera som ett stöttande kit och komplement till läroplanen och tidigare progressionsplaner men framförallt sätta fokus på och lyfta digitaliserings möjligheter och utmaningar även i arbetsprocesserna kring undervisningen.
Hjälp och stöttning kommer att erbjudas i form av handledning och viss utbildning liksom ett kommungemensamt ramverk för framtagande av den lokala digitaliseringsplanen, detta för att uppnå en ökad likvärdighet skolenheterna emellan samt för att förenkla den administrativa bördan i arbetet.
Resultatet från lokala nulägesanalyser med uppmärksammade utvecklingsbehov ska ligga till grund för planlagda insatser och åtgärder för skolans alla verksamhetsområden liksom för elever, pedagoger och övrig personal.
Genom att varje skolenhet äger och driver sin egen digitalisering som en del av skolans systematiska kvalitetsarbete når vi en bredare implementering med djupare förankring och mera träffsäkra åtgärder för en snabbare måluppfyllelse.
Målet med digitaliseringsarbetet är en ökad digital kompetens, effektiviserade processer och i förlängningen en ökad likvärdighet såväl mellan klassrummen som skolenheterna med höjda skolresultat.
En referensgrupp för arbetet med såväl digitaliseringsstrategin som ramverket för digitaliseringsplanen håller på att formas. Referensgruppen består av pedagoger, skolledare, digitaliseringsstrateg samt förvaltningsledare och tillika projektledare.
Referensgruppens uppdrag är att kvalitetssäkra innehåll och arbete med kunskap, expertis och feedback samt bidra med förankring i den representerade organisationen. Referensgruppen är välkommen att delta i det operativa arbetet i mån av tid och möjlighet i dialog med berörd skolledare.
Flera referensgrupper och adjungerade representanter görs efter behov. Nyckelpersoner på varje enskild skolenhet kommer utses inför arbetet med behovsanalys och framtagande av lokala planer liksom senare för implementering och uppföljning av arbete och resultat.
Delmål 1
Alla barn och elever utvecklar digital kompetens som en del av och en förutsättning för ett livslångt lärande.
Delmål 2
Alla barn och elever utvecklar förmåga att använda digitala lärresurser och en grundläggande förståelse för hur de fungerar .
Delmål 3
Alla barn och elever utvecklar förmågor att agera säkert, respektfullt och källmedvetet i digitala miljöer.
Delmål 4
Fler barn och elever utvecklar ett intresse för digital teknik oberoende av könstillhörighet och bakgrund.
Delmål 5
Förskollärare, lärare och övrig pedagogisk personal använder digitala lärresurser för att utveckla undervisningen och stimulera alla barns och elevers lärande och utveckling.
Delmål 6
Huvudmän, rektorer och pedagogisk personal använder data för att utveckla och följa upp verksamheten.
Delmål 7
Digitala lärresurser och administrativa system är ändamålsenliga, säkra och bygger på gemensamma standarder och rekommendationer.
Strategi för effektivare kommunikation inom och utanför förvaltningen.
Riktlinjer och ramverk för det lokala arbetet med digitaliseringsplaner och implementeringen av desamma.
Kunskapsinventering och mätning.
Uppföljning i det systematiska kvalitetsarbetet.
Strategi och förvaltning för systematisk teknikanskaffning och underhåll.
Ökat automationsstöd i handläggningsprocesser och e-tjänster
Organisation för innovation och utveckling.
Organisation för support och fortbildning.
Strategin kopplat till förvaltningsarbete kring arbetsprocesser och systemstöd.
Mål
Att öka antalet digitala samhällstjänster vilket skapar förutsättningar för ökad tillgänglighet genom självservice. Nyckeln till framgång ligger i förmågan att skapa sammanhängande användarupplevelser med en samlad överblick över kundens interaktioner med kommunen. Där digitala och fysiska möten integreras sömlöst, med innehåll och budskap anpassade till invånarens situation och behov.
Syfte och värde
Ett utvecklat värdeskapande digitalt kundmöte med ökad tillgänglighet. Vilket frigör tid hos medarbetare till värdeskapande arbete där vi som människor behövs, vilket kan minska det digitala utanförskapet och främja jämlikhet. Kortare handläggningstider ger nöjdare kunder och en förbättrad arbetsmiljö.
Ansvarig
Varje nämnd ansvarar för att ta fram årliga handlingsplaner för att aktivt utveckla och erbjuda värdeskapande kundmöten med digitalt stöd.
Mål
Att tillhandahålla öppna och delade data (information) bidrar till ökad samverkan mellan kommunens alla verksamheter och underlättar verksamhetensutveckling. Vi strävar efter att effektivt samla in och återanvända information. Vi arbetar för att öka transparensen och tillgängligheten till data, samt att förbättra datakvaliteten.
Syfte och värde
Syftet med öppna data är att skapa insyn, tillväxt och effektivitet i samhället. Data ger verksamheten och externa parter möjligheter att skapa innovativa digitala och värdeskapande tjänster samt förmåga att nyttja ny teknik. Ökad transparens leder till ökad demokrati. Data är en strategisk resurs som ständigt och effektivt görs tillgänglig för att främja våra verksamheter och bidra till samhällsutvecklingen.
Ansvarig
Varje nämnd ansvarar för att ta fram årliga handlingsplaner för att aktivt tillhandahålla öppna och delade data från sin verksamhet.
Mål
Vi arbetar aktivt för att driva innovation som säkerställer hållbara, effektiva och värdeskapande digitala lösningar i våra verksamheter. Där vi bygger en kultur där vi tar till vara på initiativ från verksamheten. Vi ska ha en erkänt hög digital mognad som ger våra medarbetare goda förutsättningar att vara innovativa, testa och utveckla verksamheten digitalt. Den digitala mognaden innebär behov av ökad digital förmåga och förbättrat digitalt arv. Verksamhetsutveckling med stöd av digital teknik är en naturlig del av verksamhetens vardag.
Syfte och värde
Att vara orädda och testa nya saker är en del av Väsby vågar och gör. Den ökade digitala mognaden skapar ökad omställningsförmåga i en omvärld där förändringar sker snabbt.
Ansvarig
Varje nämnd ansvarar för att ta fram årliga handlingsplaner för att aktivt utveckla innovationskraften samt säkerställa att verksamhetsutveckling med hjälp av digital teknik är en del av grunduppdraget. Det innebär att man även behöver utveckla verksamhetens digitala mognad och planera dessa aktiviteter.